De Buitenstaander
Originele titel: The Outsider
ISBN13: 9789044352917
Published: 5/22/2018
Goodreads Rating: 4.01
Jaar:
Wanneer het misbruikte en levenloze lichaam van een elfjarig jongetje wordt gevonden, wijzen ooggetuigen en forensisch materiaal onmiskenbaar in de richting van de populaire coach van het plaatselijke Little League-team. Maar de verdachte, die met groot machtsvertoon wordt gearresteerd, heeft een waterdicht alibi. Detective Ralph Anderson raakt na verder onderzoek ook overtuigd dat hij inderdaad buiten de stad was. Hoe kan hij dan tegelijkertijd op twee plekken zijn geweest?

King heeft het weer gedaan. Een boek dat makkelijk in een goede 300 pagina’s had gepast uitsmeren over ruim 500 door ons mee te nemen op een langdurige tocht en een hoop getwijfel. Toch was dit geen boek die ik los kon laten. Ieder keer dat ik wou stoppen was er toch nog een hoofdstuk meer dat ik wou lezen. Hoewel ik helemaal geen fan ben van het horror-genre, lijkt dit boek mij daar niet echt in te passen. Het is meer een thriller/suspense verhaal.

Al heel vroeg weet je dat de dader(s) in dit verhaal het helemaal niet geweest kunnen zijn, maar toch is het bewijs overduidelijk. Het ontzielde lichaam van de 11-jarige Frank wordt gevonden. Behalve anaal te zijn gepenetreerd met een stuk is het jongetje ook verminkt. Delen van zijn lichaam lijken van het lijk te zijn gescheurd. Ook wordt er sperma gevonden op de benen van het jongetje.
De dader is de coach van het plaatselijke jeugdteam te zijn. Hij wordt gearresteerd maar… dan blijkt dat hij een waterdicht alibi heeft. Tijdens de moord blijkt hij op een congres te zijn geweest in een plaats ruim 100 kilometer verder. DNA sporen lijken hem toch aan te wijzen als dader.

Dan blijkt er nog veel meer aan de hand te zijn. Een paar maanden eerder blijkt er in een andere plaats ook een moord te hebben plaats gevonden op twee meisjes. Ook zij zijn ernstig verminkt en ook hier waren de bewijzen waterdicht te zijn. Er blijkt een verband te zijn.