2013 Een atoomoorlog heeft de wereld vernietigd. In een van de grootste schuilkelders van de wereld, de Metro van Moskou, ooit gebouwd door Stalin, heeft een deel van de Moskouwse bevolking kans gezien om te overleven. Zij leven op de enkele tientallen stations, onderverdeeld in grote en kleine machten van verschillende aard, communistisch, fascistisch, rood, geloofsovertuiging, liberaal en anders. Zij moeten proberen te overleven.
2033: De groeperingen verkeren in een staat van oorlog met elkaar. Behalve dat proberen de bovengronds levende creaturen de metro-stations en de tunnels binnen te komen.
Het boek volgt de avonturen van Artyom. Hij leeft in het station ‘Volksvlijt’, een station die onafhankelijk is van de andere stations. Hij werkt in een van de zwammenboerderijen en ook als soldaat in de tunnels. Op een dag ontmoet hij ‘Hunter’, die naar zijn vader vraagt. Samen bespreken zij de situatie van het station en de onophoudelijke aanvallen van de mysterieuze ‘Zwarten’ op het station. Hunter verzoekt na afloop van het gesprek om Artyom te mogen spreken.
Artyom geeft toe dat hij, zo’n 10 jaar eerder met twee vrienden een poging heeft gedaan om op buurstation ‘Botanische Tuinen’ naar de oppervlakte te komen. Het lukte hen niet meer om de hermetische afsluiting te plaatsen, waardoor de ‘Zwarten’ het station en dus de metro in konden komen. Hunter verklaard daarop dat hij zal proberen om informatie over deze wezens te verzamelen. Mocht hij niet terug keren, dan moet Artyom proberen naar station Polis te gaan om een boodschap over te brengen aan iemand met de naam Melnik. Atyom accepteert deze missie.
Een lange, gevaarlijke reis langs de diverse stations begint, langs rijke stations, maar ook arme. Langs fascistische stations waar het ‘4e Reich’ leeft, en naar stations waar het kannibalisme opleeft.
Het boek is geen makkelijke lectuur, maar zeker de moeite waard.
De opbouw van de wereld (de metrotunnels, stations, maar ook ‘boven’ was zeer realistisch, de personages geloofwaardig.
Het systeem van stations en metrolijnen was lastig te volgen (het papieren boek had een kaart met alle lijnen en stations, maar het e-boek niet), maar een google zoektocht leverde de informatie toch snel op.
kijk voor een betere review/recensie hier