Originele titel: Mistress of the Empire
Series Number: 6
Sub Serie-naam: Keizerrijk Trilogie
Sub Serie #: 3
ISBN13: 9789460232275
Goodreads Rating: 4.33
Het gaat Mara, Regerend Vrouwe van de Acoma, voor de wind. De keizer heeft haar benoemd tot Dienaar van het Keizerrijk en ze is getrouwd met Hokanu, de erfgenaam van de machtige Shinzawai. Bovendien zijn haar doodsvijanden, de Minwanabi, vernietigend verslagen. Maar het Grote Spel van de Hoge Raad stopt nooit, en na een periode van rust wordt Mara het doelwit van een genadeloze broederschap van moordenaarsfamilies en wordt belaagd door spionnen, waardoor ze onder…

Erg veel verdriet in dit boek.
Mara wordt achtervolgd door drama, rampen en tegenslagen. De eerste is al zo heel erg, dat Mara een aantal ernstige misstappen doet. Daarna veel politieke intriges, waarbij het me soms duizelde van de namen van clans, huizen en hun verbindingen. De hele politieke wereld van het Keizerrijk is mij nu, na de trilogie gelezen te hebben nog steeds niet goed duidelijk.

Het begin van dit boek maakte gelijk al een diepe indruk. De impact die het had op de personages en het verhaal waren heel erg groot. Verder in het boek nog zo’n tragische gebeurtenis. Gedurende een 100-tal pagina’s was er genoeg actie om me in het verhaal te houden. Het einde van het boek was wel erg voorspelbaar. Hoop in de komende boeken nog wel wat meer te lezen over de nieuwe keizer en zijn familie.

Een punt van kritiek is dat er teveel plots in het verhaal zitten, die misschien beter tot hun recht hadden gekomen in een eigen boek.