Vaderland
Originele titel: Fatherland
Categorieën: ,
ISBN13: 9789023472483
Published: 10/2/2012
Goodreads Rating: 3.98
In april 1964 drijft het lijk van een ontklede man in een meer aan de rand van Berlijn. Xavier March werkt bij de recherche en wordt belast met het onderzoek. Hij komt op een gruwelijk spoor dat leidt naar gevaar, passie, corruptie en Zwitserse bankiers. Vaderland is gesitueerd in een Europa waar Hitler de oorlog heeft gewonnen in plaats van de geallieerden. Met Berlijn, hoofdstad van het Derde Rijk, als decor.

Het is 1964, en Duitsland heeft de oorlog gewonnen.
Als het lijk van een een ontklede man gevonden wordt in een meer in Berlijn krijgt rechercheur Xavier March de opdracht om dit misdrijf te onderzoeken. Nadat hij verbanden ziet met andere zaken krijgt hij problemen met zijn meerderen.  Wat is het geheim dat de SS graag geheim wil houden. Een jonge Amerikaanse journalist blijkt de sleutel te zijn in dit verhaal.

Vlot geschreven boek, dat lekker weg leest. De personages zijn goed onderbouwd en het verhaal is helder.

In het jaar van verschijnen veroorzaakte het boek een rel in de Duitse uitgeverswereld. 25 Uitgevers hebben geweigerd dit boek in hun collectie op te nemen. Het boek werd omschreven als ‘anti-Duits’, stigmatiserend voor de jeugd en meer. Tegenwoordig lijkt juist het omgekeerde en is het boek razend populair.  Het schijnt dat er een film naar dit boek is gemaakt, met Rutger Hauer in de hoofdrol, maar persoonlijk heb ik die nooit gezien.