Kobo Plus / e-book

Tanks in de aanval

Tanks in de aanval
Genres: , ,
ISBN13: 9789402903102
Goodreads Rating: 0.00
Terwijl sneeuwstormen over de Russische steppen razen, probeert het ingesloten Duitse leger de vijandelijke omsingeling te doorbreken. Deze wanhoopsdaad wordt ingegeven door een schreeuwend gebrek aan voedsel, medicamenten en materiaal. Het is februari 1943 als de grote Uitbraakpoging wordt ingezet. Met aangrijpend realisme beschrijft Veenhof hoe zwaargewonden achteloos achtergelaten worden en granaten, mitrailleurs, vlammenwerpers en stalinorgels onder beide partijen dood en verderf zaaien. De lezer volgt met stijgende spanning de eenmansaktie van Emil Ostarhild, zal…

Boek waarin we de belevenissen volgen gedurende de Duitse terugtrekking uit Rusland. Dit verhaal wordt geheel vanuit de ogen van de Duitsers beschreven. Dit boek schijnt het vervolg te zijn op ‘Tanksoldaten’, maar kan wat mij betreft zelfstandig gelezen worden. Kennis van het de gebeurtenissen in ‘Tanksoldaten’ is niet echt nodig, daar veel vanzelfsprekend is.

Een grote groep Duitsers is bij de Dnjepr omsingeld door de Russen en vraagt, tevergeefs, om hulp. Zij moeten standhouden en tot de laatste man blijven vechten. De kolonel besluit om dit beval naast zich neer te leggen en probeert met alle manschappen te ontsnappen door terug te trekken naar de Poolse grens. Dit gaat zeer moeizaam, omdat er maar een beperkte voorraad benzine is voor de voertuigen, en de soldaten meer dan 1.000 kilometers moeten lopen door het gevaarlijk Russische landschap, onder voortdurende bedreiging van de Russen en de Partizanen.

Wat ik jammer vond, is dat Veenhof, toch een Nederlandse schrijver, veel fouten in dit boek heeft gemaakt. Waarom dit er niet met het redigeren uit gehaald is, is een raadsel.