Slagveld Antartica

Slagveld Antartica
Originele titel: Choosers of the Slain
Categorie:
Published: 1997
Goodreads Rating: 4.18
2006. Argentinië bezet een aantal onderzoeksbases op het Antarctisch schiereiland en claimt het poolgebied voor eigen gebruik. Door schijnonderhandelingen te voeren willen de Argentijnen internationaal militair ingrijpen voorkomen, maar Engeland en de Verenigde Staten laten deze stille annexatie niet over hun kant gaan. In de haven van Rio de Janeiro ligt sinds het begin van het conflict de USS Cunningham voor anker. Het is een uitzonderlijke, van onder tot boven bewapende oorlogsbodem. Het schip behoort…

Review:
Eerste boek uit een serie van 4 over/met Amanda Garrett, een marineofficier die de leiding heeft over een futuristisch oorlogsschip.

De Argentijnen bezetten een deel van de Zuidpool, om het te kunnen exploiteren. Via onderhandelingen proberen zij ingrijpen van de rest van de wereld te voorkomen.

Het nieuwe oorlogsschip USS Cunningham ligt in Rio de Janeiro voor anker, maar vertrekt al snel richting de Zuidpool. Het schip behoort tot de Stealth-klasse vaartuigen, en is zo goed als onzichtbaar op de radar. Dankzij de vernuft van de kapitein en de technische mogelijkheden van het schip weet Amanda een aanval te voorkomen. Daarna ligt zij als enige schip tussen de Argentijnse marine en de rijkdommen van het poolgebied in. Zal zij het stand kunnen houden?

Spannend verhaal dat lekker wegleest, geen al te technische verhandelingen. Plot loopt lekker door. Er is een beetje romantiek. Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst en is zeker een aanrader.