Show Stopper

Show Stopper
Originele titel: Show Stopper
ISBN13: 9789026143823
Goodreads Rating: 3.70
Showstopper van Hayley Barker is deel 1 in een spannend YA-tweeluik voor de fans van De Hongerspelen. Superspannende young adult voor 13 jaar en ouder. Hoshiko is de sterattractie van het gevaarlijkste circus van Engeland, waar kinderen van immigranten moeten optreden met gevaar voor eigen leven. De heersende, autochtone elite is dol op de show. Hoe gruwelijker, hoe beter. Wanneer Ben, zoon van een machtig minister, voor het eerst de show bezoekt, wordt hij op…

Het verhaal speelt zich af in Londen, in een niet al te ver verwijderde toekomst. Op de een of andere manier zijn de bewoners van Engeland onder verdeeld in Zuiveren en Droesem. De Zuiveren hebben alles, een goed leven, leuke baantjes en een goede opleiding. De Droesem wonen in verpauperde sloppenwijken. Om aan geld te komen om te leven verkopen sommige armen hun kinderen aan het Circus. Daarmee veroordelen ze de kinderen tot een zekere dood. Want alles wat zeker is voor de Droesem in het Circus is dat zij zullen sterven ter vermaak van het publiek.

We volgen twee hoofdpersonen, Ben, een zuivere, de zoon van een van de belangrijkste mensen van het land en Hoshiko, die al als jong meisje in het circus terecht kwam. Dan is daar nog de ingemene spreekstalmeester die van alles probeert om zijn publiek waar voor hun geld te geven. Hij gaat zelfs zo ver dat hij een koorddans-act van Hoshiko saboteert.

Jammer dat we de achtergrond van het meisje Hoshiko (en in mindere mate van Greta) niet te weten zijn gekomen.

Het plot en de acties die in het verhaal voorkwamen waren verrassend. Ook had ik een goede connectie met de hoofdrolspelers. Vlakke wereldbouw, waarbij we vooral keken naar de gebeurtenissen in ‘Het Circus‘, en niet echt in de rest van de wereld. De hoofdrolspelers proberen niet de wereld te veranderen, maar willen alleen maar overleven.

Het boek word wisselend geschreven uit het oogpunt van Ben en Hoshiko en heeft soms hele kleine hoofdstukken, daardoor leest het lekker weg.

De auteur schrijft dat Engeland zich langzaam tegen de etnische minderheid begon te keren, maar waarom werd niet uitgelegd.

Ik las veel over het racisme in het verhaal, en dat de hoofdrolspelers daar meer mee hadden moeten doen. Ik denk dat die twee tieners wil wat meer aan hun hoofd hadden met proberen te overleven en ontsnappen uit het circus.

Jammer van de insta-love.