Originele titel: Ringworld
Genres: ,
Categorie:
ISBN13: 9789010017185
Published: 1977
Goodreads Rating: 3.96
Larry Niven, een van de jongere science-fictionauteurs, heeft in Nederland langzamerhand een grote bekendheid verworven met zijn korte verhalen die zich afspelen in de 'bekende ruimte', bevolkt door merkwaardige wezens zoals poppenspelers en kzin-strijders. Hij won reeds enkele malen de belangrijkste sf-prijzen, de Nebula en Hugo Award. Ringwereld, de eerste volledige roman die zich in de 'bekende ruimte'afspeelt, won zelfs beide prijzen. Ringwereld Playboy Louis Wu is op zijn tweehonderdste verjaardag zijn luie leventje meer…

De bijna 200-jarige Louis Wu is het luie leven een beetje zat. Hij hapt dan ook gretig toe als een ‘Poppenspeler’ hem vraagt te helpen met een gevaarlijke missie. Samen met hem zijn ook Teela Brown en een bloeddorstige Kzin-strijder deel van de expeditie. Ook bekend te poppenspeler dat hij krankzinnig is.

Een klassieke SF verhaal, dat wat mij betreft ook een klassieker genoemd kan worden. Niven heeft met Ringwereld een mooi wereld gebouwd, dat iedere keer dat ik het lees gewoon weer spannend is.
Schrijfstijl is goed, boek heeft korte hoofdstukken. Tegenwoordig is het schijnbaar ‘hot’ om je te ergeren aan van alles. Lees dat veel mensen problemen hebben met de manier waarop vrouwen zijn geportretteerd zijn, maar laten we niet vergeten dat het in de tijd dat het boek geschreven werd een normaal gegeven was in boeken. Niet dat het goed is of was, maar om daar een hoop heibel om te maken.