Genres: , ,
Category:
ISBN13: 9789026627019
Published: 1985
Goodreads Rating: 4.30
Format: Hardcover
Reis door de nacht is het meeslepende verhaal over de familie De Boer, die vanaf het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog betrokken is bij het verzet. Jan, de oudste zoon, wordt door de Duitsgezinde overbuurman verraden, waarna het gezin naar een andere plaats vlucht en onderduikt. Jan keert terug in het verzet en ook zijn vader toont zich een moedig man, maar het lukt hem niet om uit de handen van de vijand te blijven...…

Bundel van de 4 delen ‘Reis door de nacht’ door A. de Vries.

We volgen de familie De Boer, en vooral hun oudste zoon Jan. Vlak voor het uitbreken van de oorlog is de familie verhuist naar Overijssel, waar vader een kleine boerderij heeft gekocht. Als op 10 mei 1940 de Duitsers het land binnenvallen gaan vader, moeder en Jan met zijn jongere zus Guusje, op reis om de andere kinderen op te halen. Onderweg worden zij bedreigd door een Duitse parachutist. Gelukkig weet vader die buiten gevecht te stellen, maar het gevaar is nog lang niet geweken. Ze rijden verder naar Scheveningen waar ze overnachten om de volgende dag in Hilligersberg hun dochter op te halen.
Als de Duitsers Rotterdam bombarderen wordt de auto door het leger gevorderd en krijgt jan de opdracht om gewonden te evacueren. Gaandeweg rolt hij steeds verder in het verzet. Tijdens zijn werkzaamheden in Rotterdam ontmoet hij Trijntje, een verpleegster, die later zijn vriendin zou worden.

De familie krijgt te maken met de NSB, de bezetter, verraad en het verzet. Tijdens een inval door de Duitsers raakt de familie van elkaar gescheiden en gaat ieder zijn eigen weg.

Ondanks dat de auteur een christelijke achtergrond heeft, is er in dit boek weinig van te merken, of heb ik er al die keren over heen gelezen. Sit boek is wat mij betreft een klassieker, en zelfs na bijna 80 jaar nog steeds populair. Jan de Boer maakt een hoop mee en doet dingen die een jongen van zijn leeftijd niet gauw zal meemaken. Het was vooral de bedoeling van dit boek om de jeugd een waarschuwing te geven van dit nooit meer.

Ik heb dit boek ooit van mijn oma gekregen toen ik veel jonger was. Het is ook een van de weinige dingen die ik nog van haar heb. Het boek blijft, ondanks alles, nog steeds leuk om te lezen en bijna leeftijdloos. Misschien zijn sommige dingen een beetje TE avontuurlijk voorgesteld, maar wie kan dat wat schelen. Ik kon me wel zien als die 16-jarige die, zonder rijbewijs, met de auto van zijn vader mag rijden, gewonden evacueren uit het gebombardeerde Rotterdam.

De Vries, zelf actief in het verzet, heeft veel van zijn belevenissen in het boek verwerkt.

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/reis-door-de-nacht/