Orphan X
Originele titel: Orphan X
Serie:
ISBN13: 9789044975123
Goodreads Rating: 4.14
Jaar:
Hij is een mythische figuur, een man wiens naam alleen maar wordt gefluisterd. De Nowhere Man. Er wordt beweerd dat hij alles zal doen om je te beschermen als je om zijn hulp vraagt en dat hij nooit faalt. Maar de Nowhere Man is geen sprookje, hij bestaat echt… Evan Smoak zet zijn aanzienlijke persoonlijke vaardigheden en middelen in om hen te helpen die zich tot niemand anders kunnen wenden. Als kind werd hij geselecteerd…

Wat een geweldig mooi boek. Van begin tot het einde spannend. Ben pas vrij kort geleden deze serie tegengekomen,

Eva Smoak, net 12, wordt door Jack Jones weggehaald uit het kinderhuis. Jack werkt voor het niet officieel bestaande ‘Orphan Project’. Alle deelnemers in dit project worden ‘Orphans’ genoemd en Evan krijgt de toevoeging ‘X’. Tijdens de opleiding leren de jongeren alles over pijn, geweld, seks, wapens etc. Tijdens missies werken zij alleen. Ze leren missies af te ronden, zonder vragen te stellen.

Na een bepaalde missie verbreekt Evan alle banden met de organisatie en gaat verder als beschermer voor de zwakkeren in de samenleving. Zijn laatste zaak loopt echter mis en bevinden zowel hij als zijn cliënt onder vuur.

Het was echt een boek voor mij, minus de – in mijn ogen – mislukte pogingen tot romantiek. Er zijn verschillende uitgangspunten in het verhaal, en Evan weet niet meer wie hij wel of niet kan vertrouwen. Ook mooi was dat je diverse malen op het verkeerde been werd gezet. Evan is geen personage die zich makkelijk klein laat krijgen, maar toch ook nog gewoon een mens, met zijn gebreken.

AANRADER

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/orphan-x/