Het Pauluslabyrint

Het Pauluslabyrint
ISBN13: 9789402751888
Published: 3/2017
Goodreads Rating: 3.19
Wanneer de burgemeester van Leiden het startschot wil geven voor het plaatsen van ondergrondse vuilcontainers, stort hij met graafmachine en al de diepte in. Daar blijkt zich een ondergronds gangenstelsel te bevinden. Ook wordt er een jongen gevonden. Hij lijkt niet gewond, maar toch zit hij onder het bloed. Als kort daarop universitair docente Judith Cherev en hoogleraar Arnold van Tiegem verdwijnen, ziet archeoloog Peter de Haan zich gedwongen om op onderzoek uit te gaan.…

Interessant, maar vermoeiende leesvoer. Het begin was veelbelovend, een onderaardse gangenstelsel diep onder Leiden, maar daarna werd het al gauw langdradig en verwarrend. Een man die diverse visioenen heeft, een geheim genootschap, een zoektocht om binnen 24 uur een verdwenen collega en vriendin te vinden. En om het nog ingewikkelder te maken, is er ook nog het verhaal van Mithras (een oude religie die gelijk met het Christendom ontstond, maar uiteindelijk door de katholieke Kerk werd overgenomen).

Het eerste deel, pakweg 100 pagina’s, zijn nog goed te verhapstukken, maar daarna propt de auteur er zoveel Bijbelse geschiedenis, Bijbelfragmenten, de rol van Paulus en mithraïsme in, dat iemand die niet thuis is in de materie overspoeld word door de vele informatie.

Ook nu wordt de vergelijking met Dan Brown gemaakt, maar ik denk dat Windmeijer deze vergelijking (nog) niet waarmaakt. Zijn karakters zijn nogal vlak, en eendimensionaal. Het boek is niet echt spannend, wat voor een groot deel komt door de eerder aangehaalde punten. Het plot is origineel en de schrijfstijl is echt wel goed te noemen, en ik hoop ook zeker dat Windmeijer verder gaat schrijven dan de 3 boeken in deze serie.

Al met al 2.5 sterren (en dat is helemaal niet slecht)