Het EOS-project

Het Eos-project
ISBN13: 9789000354634
Goodreads Rating: 3.37
Als Mink de hond uitlaat, ziet hij een lichaam in de rivier drijven. Het blijkt Henk van Romondt te zijn. Hij is verslaggever bij de Limbode én de oom van Jools - Minks vriendin en goochelassistente. Volgens de politie is Henk per ongeluk te water geraakt toen hij ging plassen. Jools gelooft er niets van. Waar komen die bloeduitstortingen op zijn hoofd dan vandaan? Ze vindt het sowieso raar dat haar oom bij de Blauwe…

Mink is een doodgewone jongen die goochelen leuk vindt. Samen met zijn vriendin Jools doet hij in de zomervakantie diverse optredens. Voor een beroepsoriëntatie dag moet hij een hele dag mee lopen met iemand die een bepaalde beroep uitoefent. Omdat niemand reageert op zijn verzoeken neemt de oom van Jools, die journalist is, hem mee. Een saaie dag volgt voor Mink… totdat hij ’s avonds bij het uitlaten van de hond iemand ziet drijven in een plas. Het lijkt de oom van Jools te zijn.

Dit is weer een geweldig boek van Mirjam Mous, auteur van o.a. Boy 7. Ook al zijn de boeken geschreven voor een andere leeftijdsgroep heb ik toch weer genoten van haar werk.  Het EOS-project is vlot geschreven en leest lekker weg. Het begint met een aantal spannende hoofdstukken die naar meer smaken. Op een gegeven moment springt het boek stukjes terug in de tijd en dan weer naar de ‘huidige’ tijd.

Veel is er niet over Mink te vertellen, anders dan dat hij van goochelen houdt, hij heef geen bijzondere eigenschappen. Had ook niet echt een klik met hem, of met de andere personages.

Wat mij opviel, en ook andere lezers, is dat op een bepaald moment Mink denkt dat in het huis van de “magische meisjes hints” te vinden zijn die kunnen leiden naar de ontknoping.  Jools vraagt dan of het mogelijk is om de dames te interviewen voor beroepsoriëntatie. En dan wordt dat nog toegestaan ook.