Het claiming ritueel

Het claiming ritueel
ISBN13: 9789403629414
Goodreads Rating: 4.22
17 jaar geleden kwam de wereld stil te staan door een elektromagnetische puls. Sophie’s dorp werd overgenomen door het leger en de generaal bepaalde vanaf dat moment wat er gebeurde in het dorp. Maar het is nu 17 jaar later en Sophie is het ouderwetse denken meer dan zat. Ze verzet zich tegen het leger en het claiming ritueel. Ook begint ze steeds meer te twijfelen aan de woorden van de generaal en het doel…

Post-apocalyptisch YA boek.

17 jaar geleden werd de wereld getroffen door een EMP {{Electrische Magnetische Puls}}, waardoor de hele wereld tot stilstand kwam. Sinds deze gebeurtenis hebben de Generaal en zijn soldaten de macht in het dorp waar Sophie woont. Zij is de (stief)dochter van de Generaal, en verzet zich stiekem tegen hem en zijn regels.

Sophie is rebels, en tegen het Claiming Ritueel, waarin vrouwen vanaf 18 jaar, geclaimd kunnen worden door officieren van het leger. Ze gruwt van het feit dat de vrouwen bezit kunnen worden van de mannen. Liefde uit verplichting is iets waarvan ze gruwt, en nadat haar vriendin zelfmoord heeft gepleegd nadat ze was geclaimd door de man die haar had verkracht, meer dan ooit.

Dit was het eerste boek van een nieuwe Nederlandse YA auteur, en daarom was het moeilijk om van te voren te weten wat je van een boek kunt verwachtten. De auteur weet je vanaf het begin mee te voeren in de wereld van Sophie. We maken direct kennis met de rebelse aard van Sophie. We leren al snel dat Sophie het niet gemakkelijk heeft gehad in haar leven. Het boek is vlot geschreven, en bevat bijna alle emoties die je maar kunt bedenken. Boek heeft een open einde, zodat er nog veel openblijft. Misschien voor een tweede deel.