Groeten van Leo
Leeftijd:
Genres: ,
ISBN13: 9789025861902
Published: 3/2013
Goodreads Rating: 3.74
Leo Meijer is zeven jaar. Op zijn jas zit een gele ster. Hij is anders dan Jeanne, zijn buurmeisje. Dan komen er twee mannen aan de deur. Leo moet mee en zijn ouders ook. Meteen! Hij kan nog net zijn tekenspullen inpakken. Leo leeft nog twee jaar, in kamp Westerbork. Dit is het verhaal over zijn leven, met foto's en zijn eigen tekeningen en briefjes. Het verhaal van Leo Meijer staat voor dat van velen.…

Aardig boek. Geschreven voor kinderen die eigenlijk nog te jong zijn voor ‘Dagboek van Anne Frank’ verteld dit boek het verhaal van Leo, een 7-jarige Joodse jongen, die samen met zijn ouders door de Duitsers uit zijn huis is gehaald, en eerst naar het ‘Joods Schouwburg’ werden opgesloten, om van daar op transport naar Westerbork te gaan.

Je kon goed de spanning voelen toen Leo en zijn ouders uit hun huis werden gehaald, hun verblijf in Amsterdam en daarna in Westerbork. Als Leo in het kamp arriveert is hij nog een kleine jongen die nergens weet van heeft. Dat verander in Westerbork echter erg snel. Hij hoort regelmatig over transporten en lijsten en heeft al snel door dat hij niet snel meer naar zijn huis zal terug keren. Toch houdt hij hoop. Helaas worden hij en zijn ouders toch op transport gesteld, naar Theresienstadt, dat volgens sommigen een modelkamp zou zijn. Van daar worden Leo en zijn moeder al snel weer op transport gezet naar Auschwitz, waar zij beiden worden vergast.

Aanrader voor kinderen op de basisschool tijdens lessen over ‘de oorlog’.

Dit boek maakt deel uit van de ‘Vergeten Oorlog’-serie van uitgeverij Leopold

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/groeten-van-leo/