Een lied van Susannah

Song of Susannah
Originele titel: Song of Susannah
Series Number: 6
ISBN13: 9789024559879
Goodreads Rating: 3.99
Hoe lang houdt de magie stand? Roland en zijn metgezellen worden geconfronteerd met de ontvoering van Susannah. Ze weten dat zij in groot gevaar is, maar kunnen ze afwijken van hun pad? Moeten ze Susannah volgen naar New York of de sleutel tot de Toren veiligstellen? Rolands keuze zal verstrekkende gevolgen hebben voor hemzelf en voor de queeste. De Donkere Toren is Stephen Kings onbetwiste meesterwerk en een van de grootste epische successen van de…

Mia, die nu helemaal de controle heeft over het lichaam van Susannah, vlucht met het Tovenaarsglas, naar het New York van 1999. en de Roland en Eddy staan voor een dilemma. Zij moeten een beslissing nemen met verstrekkende gevolgen. Zij weten dat het leven van Susanna in gevaar is. Gaan ze proberen om haar te redden of heeft de reis naar de Donkere Toren voorrang?

De ka-tet besluit om zowel Susannah als de Toren te redden, blijkt dat de Ongevonden deur niet meer te openen is. tenzij ze overeenstemming kunnen bereiken met de Manni. Deze sekte heeft zich gespecialiseerd in het reizen tussen verschillende werelden. Zij bieden aan om de Deur te openen. De groep moet echter ook naar het New York van 1977, om daar de boekhandelaar Tower te beschermen tegen De Sombra Corporation, die met alle middelen die zij hebben, proberen een braakliggende stuk land van deze boekhandelaar te verwerven, desnoods door middel van geweld en bedreiging.
Het wordt nu ook duidelijk dat de Donkere Toren in groot gevaar verkeerd, als weer een Straal wordt vernield.
Donald Callahan maakt nu officieel deel uit van het ka-tet, hij en Jake en Oy reizen naar het New York van 1999 om Susannah te vinden en te redden, terwijl Roland en Eddy naar 1977 vertrekken om daar proberen het stuk land van de boekhandelaar Toren te kopen.

Susannah heeft, dankzij Mia, tijdelijk haar benen weer terug, en probeert haar zo veel mogelijk te helpen In ruil hiervoor verteld Mia meer over de ware aard van haarzelf en het kindje dat zij verwacht. Het blijkt dat de demon die Susannah heeft bezwangert, dezelfde demon is die in een eerder boek Roland dwong om seks mee te hebben. Roland blijkt dus de echte vader van de baby te zijn. Een baby die voorbestemd is om zijn vader te doden. Mia blijkt een soort geest te zijn die eeuwen geleden een baby zag moeder wilde worden.

Als Roland en Eddie arriveren in het New York van 1977, worden zij opgewacht door de mannen van Enrico Ballazar, maar kunnen ontsnappen met hulp van een man met de naam John Cullem. Via hem weten zij uit te vinden waar de boekhandelaar Toren en zijn vriend zich bevinden. Zij weten hem er van te overtuigen om de grond aan de Tet Corporatie te verkopen voor het bedrag van $1.
Zij ontdekken dat de wereld waar zij zich op bevinden anders is, maar toch bijna het zelfde. Deze wereld voelt echter. Roland concludeert dat dit de sleutelwereld is, een wereld waarin de tijd zich gedraagt zoals het hoort, en dat de dood hier permanent is, in tegenstelling tot de andere werelden.
Als zij horen dat de schrijver Stephen King in de buurt woont, besluiten zij om hem een bezoek te brengen om te vragen over het boek ‘bezetten stad’ van de auteur, waarin Donnie Callahan voorkomt. Zij leren dat King niet zo zeer de auteur van Rolands verhalen is, maar eerder het doorgeefluik van de Donkere Toren.

Jake en Donnie Callahan zijn intussen ook in hun New York terecht gekomen, en zij vinden in de kamer die Mia/Susannah heeft gehuurd het kistje met het ‘Tovenaarsglas’ en besluiten het mee te nemen, zodat het niet meer gebruikt kan worden. Met veel moeite lukt het hun. Daarna verbergen zij het in een kluis op een station onder het World Trade Center te zijn. het ‘Tovenaarsglas’ is tijdens het instorten van het WTC vernietigd.
Jake en Callahan nemen daarna een taxi naar een restaurant met de naam ‘Dixie Pig’, wat een uitvalsbasis blijkt te zijn van vampiers en de zogeheten ‘lage mannen’.

Het boek is net zo boeiend als de overige delen, maar voelt toch anders. Iedere hoofdstuk wordt afgesloten met een ‘rijm’ dat uiteindelijk het lied van Susannah bleek te zijn.

Ben er niet zo gek op als auteurs zich zelf in een boek schrijven, iets wat bijvoorbeeld een Clive Cussler doet. In dit geval kwam het echter wel goed uit. Ook King’s eigen personage had een rol in het geheel. De dagboekpagina’s als laatste hoofdstuk zijn goed gevonden.

Wederom dus een aanrader.