De Viking

De Viking
Originele titel: Jomsviking
ISBN13: 9789402311273
Published: 9/17/2018
Goodreads Rating: 4.10
Torstein Tormodson, krijger en huurling, raakt betrokken bij een gruwelijke machtstrijd Het jaar is 993. Tijdens een aanval ten oosten van Viken in Noorwegen wordt Torsteins vader wreed vermoord door de mannen van Olaf Trygvasson. De twaalfjarige Torstein wordt meegenomen als slaaf, maar ziet zijn kans schoon om te vluchten. Hij ontsnapt naar de Orkney-eilanden – op zoek naar zijn oudere broer. In De Viking volgen we Torstein Tormodson in zijn jonge jaren als slaaf…

Het boek dat als een historische thriller wordt neergezet is dat zeker niet. Het is meer historische fictie.

Het verhaal begint als de 12-jarige Torstein er getuige van ide brute moord op zijn vader. De jongen gevangen genomen en een leven als slaaf ligt in het verschiet als hij wordt verkocht aan een knorrige, oude man. Deze leert hem wel het vak van knarrensmid (een soort scheepsbouwer). Als de oude man sterft en het dorp overvallen wordt door plunderaars, lukt het de jongen om te ontsnappen.
In de komende jaren zien we hoe de jongen opgroeit tot man. In deze tijd krijgt hij te maken met voorspoed maar ook met flinke tegenslagen.

Op zich is het verhaal niet zo heel bijzonders, maar door de historische feiten blijft het wel een prettig boek om te lezen. Het verhaal staat wel vol met geweld. Afgehakte ledematen vliegen je om de oren. De diverse personages zijn, met uitzondering van de hoofdpersoon, amper uitgewerkt. Het verhaal wordt door Torstein op chronologische wijze verteld op het moment dat hij al wat ouder is.

Er schijnt een vervolg te zijn, maar die heb ik tot heden nog niet gevonden

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/de-viking/