De Tovenaar

De Tovenaar
Originele titel: Die Zauberer
ISBN13: 9789460921032
Published: 6/2010
Goodreads Rating: 3.70
Peinkofers werk heeft een komische twist en is heel oorspronkelijk. Toch is het fantasy zoals fantasy bedoeld is in de traditie van Tolkiens In de ban van de Ring, met Elfen, Orks en Mensen verwikkeld in een wereldverscheurende oorlog. Gegarandeerd geschikt voor een brede doelgroep. Aardwereld gaat gebukt onder de dreiging van een allesvernietigende oorlog tussen Mensen, Elfen en Orks. Gelukkig worden de Elfen met wijze hand geregeerd door tovenaars die het lot nog proberen…

Review:
Geweldige boek. Fantasy zoals fantasy moet zijn. Orken (klinkt beter dan Orks, toch?), elfen, mensen en andere gedrochten :).

Dit verhaal speelt zich af in Aardwereld. Elven zijn de heersende groep, en superieur aan de mensen. Sommige elfen, die magische krachten hebben, krijgen de gelegenheid te trainen voor tovenaar. Dit verhaal volgt drie verschillende ‘novices’, Allanah ,Aldur en Granock. De laatste is een mens. Mensen worden niet geacht over magische krachten te beschikken en Granock merkt al snel dat hij niet tot de favorieten behoort.

Er zijn veel verschillende karakters in dit boek, maar de hoofdrollen zijn voor mij duidelijk weggelegd voor de 3 novices. Vooral de verschillende namen en titels van alle personages dreven me soms tot wanhoop. Gelukkig was er vooraan in het boek een lijst met namen. Kreeg een goede ‘band’ met de 3 hoofdrolspelers en hun leraren. Ik had best een hekel aan de slechteriken, waartoe ook de menselijke vorst hoort. Granock was een van mijn favorieten (misschien door het ras ;)). Hij heeft een goede humor en je kon hem zien groeien in zijn rol. Ik heb de karakter Allanah nooit echt helemaal begrepen. In het begin had ik een hekel aan de elf Aldur, maar gaandeweg het boek werd dat steeds minder.

De drie leerlingen moeten op het einde van hun opleiding gezamenlijk hun doel zien te bereiken.

4 van de 5 sterren.

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/de-tovenaar-tovenaar-1/