De Outsiders

De outsiders
Originele titel: The Outcast
ISBN13: 9789025752170
Goodreads Rating: 4.38
Het verhaal speelt zich af in Skandia en fans van de Grijze Jager zullen net zo snel vertrouwd raken met de hoofdpersonen in deze reeks als met Will, Halt en Arnaut. In Skandia kun je maar op één manier een echte man worden. Jaarlijks worden er twee teams samengesteld van jongens die dat jaar 15 worden. Zo'n groep - broederband genaamd, omdat de jongens elkaar als broers moeten beschermen en voor elkaar op moeten komen…

Weer eens een lekker weg te lezen verhaal, over een groep jongens op weg naar hun volwassenheid, over de kameraadschap tussen de jongens binnen hun eigen groep, waarbij ieder zijn eigen talenten heeft.
Een keer per jaar worden de dan 16 jarigen jongens in groepen ingedeeld, een bloedband. Dit jaar zijn er zoveel jongens dat een derde groep noodzakelijk is.
Hal, de zoon van een Skandiaanse krijger en een Aralueense  slavin, is al vanaf zijn geboorte een buitenbeentje, zeker nadat zijn vader tijdens een plundertocht om het leven is gekomen. Hij wordt tot skirl {{leider}}  benoemd door de overige 7 leden van de groep ‘Reigers’.  Buiten Hal bestaat de groep uit andere buitenbeentjes en minder populaire jongens die niet gewenst waren in de andere groepen.

Het boek is vooral een opbouw naar de rest van de serie, het verteld over wat een broederband is, maar is erg voorspelbaar. De personages komen goed uit de verf. De wereld lijkt een beetje op die van de Vikingen.

Omdat dit boek het eerste deel is van een serie, eindigt het met een cliffhanger. Het schijnt dat deze serie een spin-off is van een andere serie (de Grijze Jager0 van dezelfde auteur. Een van de beste personages was die van Thorn, die ooit een groot krijger was maar na het verlies van zijn hand is vervallen tot een dronkenlap, die het uiteindelijk brengt tot vriend van Hal en hem af en toe van wijze raad voorziet.