De nieuweling

De nieuweling
Originele titel: The Novice
ISBN13: 9789000355990
Published: 7/2017
Goodreads Rating: 4.12
Als smidsleerling Fletcher ontdekt dat hij demonen uit een andere wereld kan oproepen, reist hij samen met zijn demon Ignatius af naar de Vocans Academie. Daar worden leerlingsummoners getraind in het gebruik van hun magische gaven, om deze in te kunnen zetten in de oorlog tegen de vijandelijke orks. Onder de leerlingen bevinden zich de kinderen van machtige edelen, die meer ervaren zijn in het omgaan met hun demonen en zich ver boven Fletcher en…

In een woord: geweldig! Einde was voorspelbaar, maar dat mag de pret niet drukken.

Het verhaal volgt de jongen Fletcher, op de vooravond van zijn 16e verjaardag krijgt hij van een oude soldaat een boekrol, en zoals vele tieners, moest hij de rol natuurlijk lezen. Daarbij ontketent hij een demon 1. Dit imp-achtige wezen is een Salamander, die zich al snel aan Fletcher hecht.  Nadat hij valselijk beschuldigt is van een misdrijf moet hij vluchten. Uiteindelijk brengt zijn vlucht hem naar de hoofdstad waar hij door een toevallige ontmoeting hoort over Vocans Academy, waar jongeren met talenten worden getraind in de kunst van het oproepen en onder controle houden van demonen. Gedurende zijn jaar bij deze academie leert hij zijn demon, die hij de naam Ignatius geeft, te beheersen. Hij raakt bevriend met andere jongeren met dezelfde kracht, maar moet oppassen voor de zich superieur voelende kinderen van edelen, die hem tegenwerken waar ze maar kunnen.

Omdat de oorlog met de Orks maar aanhoudt houdt de Academie een toernooi, waarin de beste en slimste worden uitverkoren voor een hoge positie in het leger. Ook de eerstejaars moeten aan dit toernooi meedoen, en Fletcher wil winnen. En niet alleen om de ‘edelen’ een lesje te leren.

Er zijn complotten, duistere acties en politiek complotten en samenzweringen gaande, en Fletcher weet dat hij het verschil kan maken, als hij maar de beproevingen van het toernooi kan overwinnen.

Het personage van Fletcher is er eentje waar ik direct een band mee kon hebben. De auteur heeft van deze personage niet iemand gemaakt die te wijs was voor zijn jaren, maar juist iemand die groeit in zijn kunnen. Zijn band met zijn demon, Ignatius, was er een van vriendschap. De magie in dit boek was nieuw voor Fletcher. Ook hierin zien we hem langzaam groeien.

De auteur heeft een goede wereld gecreëerd, die echt over kwam, en de personages kwamen allen goed uit de verf.  Dit boek ging vooral over vriendschap en de sterke band om samen een doel na te streven.  Een heerlijk boek vol met wat je van een fantasy-boek mag verwachten.  Een strijd tussen  mensen, Orks, Elfen en dwergen, die vechten voor een betere wereld. Een weesjongen die zijn plek in de wereld moet zien te vinden en een reeks demonen.

Op naar de volgende delen.

1. niet de gevaarlijke soort()

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/de-nieuweling/