De jongen in de gestreepte pyjama
Originele titel: The boy in the striped pyjama
Genres: ,
ISBN13: 9789460925658
Published: 2/2010
Goodreads Rating: 4.15
De jongen in de gestreepte pyjama begint in Berlijn in 1943. Als de negenjarige Bruno op een dag uit school komt, zijn al zijn spullen in kratten gepakt. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Op een van zijn ontdekkingstochten ontmoet Bruno een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van…

Niet echt onder de indruk van dit boek.  Als ik een lijst zou hebben van de slechtste boeken over de Holocaust, zou dit er zeker een top positie in hebben.

De gaten in het plot zijn zo groot dat een vrachtwagen door zou kunnen. Ondanks het feit dat zijn vader een hoge functie in het leger heeft, weet Bruno niet wat een Jood is? Of dat hij naast een concentratiekamp woont? Een ander punt is dat het hek om het kamp heen ergens een plek heeft waar niet gepatrouilleerd word, en dat zodanig hoog kan worden opgetild dat hij er door heen kan kruipen. En dat dan niemand geprobeerd heeft om via die weg te ontsnappen. Dat Bruno’s vriend, Shmuel, een fragiele jongen het een jaar heeft uitgehouden in het concentratiekamp?

Dit klinkt allemaal zeer ongeloofwaardig. Het viel me op dat de auteur nergens in het boek het woord ‘Auschwitz’ heeft genoemd.

Wat de auteur waarschijnlijk niet wist was dat het hek om het kamp heen geëlektrificeerd was, en dat je bij het aanraken van een daarvan je ogenblikkelijk verbrandde. Ook was er aan beide zijden van het hek een soort ‘niemandsland’ waar niemand in mocht komen. Een ander punt is een harde. Een negen-jarige jongen die het concentratiekamp aankomt heeft echt geen tijd om rustig naar het hek te lopen. Het enige waar hij naar toe zal lopen is een van de gaskamers.