De jongen die Auschwitz tekende

De jongen die Auschwitz tekende
Originele titel: The Boy Who Drew Auschwitz
ISBN13: 9789402761238
Published: 4/28/2021
Goodreads Rating: 4.44
Thomas Geve verbleef bijna twee jaar in Auschwitz en Buchenwald, waar hij getuige was van de barbaarse wreedheid van de SS. Ondanks de vreselijke gebeurtenissen die hij meemaakte, voelde de vijftienjarige Thomas zich als overlever gedwongen om precies te vertellen wat er gebeurd was, om zo de miljoenen mensen die het niet overleefden een stem te geven. De jongen die Auschwitz tekende is een unieke kampgetuigenis in woorden en tekeningen, door de ogen van een…

Het verhaal van een jongen die op jonge leeftijd moest leren te overleven in het concentratiekamp Auschwitz. Hij was 12/13 jaar toen hij voor het eerst geïnterneerd werd. Samen met zijn moeder kwam hij aan, maar al snel werden zij van elkaar gescheiden. Hij deelt het verhaal van de 22 maanden die hij in de diverse kampen doorbracht met tekeningen die hij gedurende die tijd maakte. Jammer dat de tekeningen op mijn e-reader niet duidelijk te zien waren.

In het verslag van Geve, lezen we over het onmenselijke gedrag van de SS’ers maar ook die van medegevangenen. Ook al was hij nog jong bij het begin van zijn leven in het kamp, van hem werd het zelfde verwacht als van de volwassen gevangenen.

Dit boek blijkt bijna te verdrinken in de vele boeken met ‘Auschwitz’ in de titel. Dit boek is een aanrader, zeker omdat we dit door de ogen van zo’n jong iemand meemaken.