Oorlogswinter

Oorlogswinter
Category:
ISBN13: 9789047701170
Published: 5/2008
Goodreads Rating: 3.90
Plotseling is de 16-jarige Michiel betrokken bij het verzet en ervaart hij hoeveel angst, onzekerheid en moeilijkheden dit met zich meebrengt. Maakt hij nu fouten, of is er toch verraad in het spel? Maar van wie? Vanaf ca. 13 jaar Het is de ijskoude winter van 1944/1945. Nederland is bedekt door een dik pak sneeuw. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger. In een dorpje in…

Dit is boek is gebaseerd op de film gebaseerd op het boek uit de jaren 70. Het verhaal speelt zich af in de Hongerwinter van 1944, en  gaat over de jonge Michiel die ernaar verlangt om iets te doen voor het verzet tegen de Duitsers. Zijn vader, burgemeester van een plaats in de buurt van Zwolle, is hier op tegen. Hij wil juist alles doen om escalaties te voorkomen.  Dirk, de buurjongen van Michiel, vraagt hem op een dag om een gunst. Mocht hij niet terug komen van een overval, of hij dan een brief naar iemand kan brengen. Michiel gaat akkoord, niet wetende dat hij de volgende dag al aan de slag moet. Er is echter een probleem. De man aan wie hij de brief moest geven is doodgeschoten.
Michiel krijgt meer voor zijn kiezen dan hij ooit had gedacht.

Het boek is al vele decennia een klassieker in Nederland en daar buiten.  De personages van Michiel en anderen zijn goed, en het plot is zeer realistisch. Hoewel het al een oud verhaal is, blijft het toch nog steeds boeiend,

Het was mooi om te lezen dat Terlouw ergens een Duitse soldaat het leven van Michiels broertje Jochem redt om zo te laten zien dat niet alle Duitsers slecht waren. Ook laat het boek goed zijn dat tussen ‘goed’ en ‘fout’  maar weinig verschil zit. Zo was de ene verzetsstrijder een zwarthandelaar, en bleek oom Ben een verrader.  Een echte held is vooral de NSB’er Schafter, die na de oorlog meerdere onderduikers in huis bleek te hebben.

Niet alleen is het boek verfilmd, maar ook heeft de VARA naar aanleiding van dit boek een televisie-serie gemaakt.

(klein detail: in de beschrijving staat dat Michiel 16 jaar is, maar even verder is hij plots nog maar 14)

Permanent link to this article: https://edwinleest.nl/review/oorlogswinter/