Series Number: 4
Sub Serie-naam: Keizerrijk
Sub Serie #: 1
ISBN13: 9789460232268
Published: 2007
Goodreads Rating: 4.29
Mara is zeventien jaar als zij volkomen onverwacht de Regerend Vrouwe van de Acoma wordt; een van de Grote Families van het keizerrijk Tsuranuanni op Kelewan die op het punt staat om uitgeroeid te worden. Mara wordt in de tempel van de orde van Lashima (de godin van het innerlijk licht) ingewijd als nieuwe zuster, en doet afstand van haar wereldlijke leven. Tijdens de inwijding wordt zij door Keyoke (de opperbevelhebber van de Acoma), weggeroepen.…

Terwijl over de vorige sub-serie nog geschreven werd dat de vrouwen daar een onderdanige rol hadden, is dat in dit eerste boek van een andere sub-serie duidelijk anders. Dit boek gaat deels over sterke, onafhankelijke vrouwen die, ondanks de tegenslagen, zich goed kunnen redden.

Dit is een sub-serie van Feist’s wereld, en in mijn ogen (tot nog toe) ook minder. Toegegeven, het heeft wat raakvlakken met Magiër (een oorlog met een andere wereld, een Krijgsheer, een paar bekende namen uit de De Oorlog van de Grote Scheuring sub-serie etc). Verder voelde het verhaal nogal… tja, wat is het goede woord. Plat.. On af? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat als dit mijn kennismaking met de serie was, ik deze niet verder zou gaan lezen. Nu weet ik echter dat Feist ook goede boeken schrijft, zal ik me door de volgende 2 delen uit de ‘Keizerrijk’ sub-serie worstelen.